30.11.09

Goldberg Maskin

I 1930 Rube Goldberg, amerikansk (bl.a.) avistegner, fikk oppmerksomhet ikke bare for sine politiske tenger, men for det som etterhvert ble kjent som «Rube Goldberg Machine», inspirert på sine «mange humoristiske tegninger av overkompliserte innrettninger som utfører enkle oppgaver.»

En Goldberg Maskin er rett og slett det, en overkomplisert mekanisme som utfører en enkel oppgave. Termen ble også brukt, siden 1931 av den Merriam-Webster ordbok, som en adjektiv til å definere det å utføre enkle oppgaver med komplekse metoder.

Dette har inspirert en god del personer verden rundt til å bygge maskiner basert på Goldbergs sine tegninger, og på den måte presentere forskjellige skjedereaksjoner eller domino-effekt basert apparater som skal til slutt gjennomføre en så enkel oppgave som å skru på TV eller litt mer komplisert en, som å lage appelsin juice. Da, siden 1987, har Purdue University i Indiana (USA) arrangert den «Rube Goldberg Machine Contest» hvor de innby ingeniør studenter fra heile landet til å delta med en maskin som kan klare å utføre en oppgave uten feil, med de mest mulige steg gjennom prossesen.


Oppgaven


2. obligatorisk oppgave er å planlegge, modellere og animere, en Rube Goldberg Maskin som skal, i tillegg til å utføre en enkel oppgave, den må også inneholde en miljø vennlig opplysning, i en kortfilm mellom halv og en og en halv minutt.


Synopsis


Alt begynner med en ringetone, og en mobilen som ladder seg alt for nær til kanten, men hva skjer når den mobilen faller og sin egen vekt gjør han til å koble seg av og aktivere en maskin som kommer til å sende rundt en batteri og et par kuller gjennom en komplisert system som skal til slutt slå av en TV som ingen ser og den høy beat fra høy-taller men sine sterk bass som holder Jorden selv til å falle gjennom en oksygen maske som skal katapultere kloden mot en knapp som skal slå alle lyser av, og i mørket visse frem hvorfor er det viktig å skru av elektroniker.


Planlegging


Pre-produksjon/Modellering : uke 49

Animering/Rendering: uke 50, mandag 7. des skal alle elementer ferdig modellert. Fredag skal en «rough» animasjon være ferdig til å levere til lydproduksjon.

Post-produksjon: uke 51, leveringsfrist fredag 18. des.

No comments: